Hur kan vi hjälpa dig?
- Kundservice
- Produktinformation
- Betalning
- Leverans
- Garanti
- Retur och reklamation
FAQ
-
Hur kan jag betala för min beställning?Vi erbjuder följande betalningsmetoder: Mastercard, Visa, Maestro, Klarna, Paypal, GooglePay och ApplePay.
-
Jag letar efter en växt som inte finns på webbplatsenSöker du efter en specifik växt? Vi kan ofta leverera växter som inte finns i vår webbshop. Hör av dig till oss och berätta vilken växt du letar efter så ska vi försöka att hjälpa dig ändå.
-
Jag kan inte beställa önskad växt i rätt höjd.Om den önskade höjden inte är tillgänglig att beställa via webbutiken har vi antagligen inga fler plantor med denna höjd i plantskolan. Skicka ett meddelande till oss så gör vi vårt bästa för att du ska kunna beställa den önskade produkten.
-
Jag hittar ingen information om när en viss växt blommar.Det betyder att växten inte får några blommor.
-
Vad är skillnaden mellan barrotade plantor, plantor med rotklump och plantor i kruka?
Barrotade plantor levereras utan att rötterna står i jord, därav namnet. De är enklare att odla och därför är den här varianten billigare än plantor som levereras med rotklump eller i kruka. Barrotade plantor kan dock bara levereras och planteras när växterna inte är i växtfas (det vill säga från oktober till april). De är känsligare än plantor med rotklump och krukodlade plantor. De behöver i regel längre tid för att ta sig efter planteringen.
Vi levererar plantor med rotklump från september till mitten av maj. Dessa plantor är ofta större och skulle inte överleva transporten som barrotad.
Plantor som levereras i kruka har också odlats i krukan. Det betyder att plantan redan har kraftiga rötter och kan planteras året runt om väderförhållandena där du bor tillåter det. Därför levererar vi krukodlade plantor året runt.
-
Måste jag skapa ett konto för att kunna beställa?Nej, du kan beställa utan ett konto. Då fyller du i alla uppgifter som behövs i kassan. Det kan dock vara praktiskt att skapa ett konto, då sparas dina uppgifter så att du inte behöver fylla i dem igen. Du kan då också skapa en önskelista som sparas i ditt konto.
-
Vad måste jag tänka på när jag planterar ut växterna?För att dina unga plantor ska växa till en snygg häck finns det ett par saker som du behöver ha i åtanke redan vid planteringen. Därför har vi skapat en steg-för-steg-guide till att plantera häckväxter. Du kan läsa guiden här.
-
Hur beställer jag?
Det är enkelt att beställa i vår webbutik. Välj önskad planta i önskad höjd. Sedan kan du antingen ange antal plantor eller hur lång häcken ska bli. Vår kalkylator räknar ut hur lång häcken blir med det valda antalet eller hur många plantor som behövs för den önskade längden. När du har gjort detta klickar du på ”Lägg i varukorgen”. Då kan du antingen gå direkt till kassan och betala eller fortsätta handla.
När du har lagt alla produkter du vill köpa i varukorgen går du till kassan. Där ber vi dig ange din adress. Fraktkostnaderna beräknas automatiskt baserat på beställningsvärdet. Kontrollera beställningen och välj vilken betalningsmetod du vill använda. När du har genomfört köpet får du en beställningsbekräftelse via e-post.
-
Kan jag returnera beställningen om jag inte gillar plantorna?Du har rätt att returnera beställningen inom 14 dagar efter att vår transportpartner har levererat din beställning. Meddela oss då i skrift, antingen via e-post, post eller fax. Använd gärna mallen för returformuläret. Du hittar våra kontaktuppgifter här. Det räcker att vi får ditt meddelande inom 14 dagar.
Vi står för transportkostnaden för returen. Så snart vi har tagit emot de returnerade varorna får du en återbetalning för plantorna och leveranskostnaderna via samma betalningsmetod som du använde vid köpet. Du hittar mer information om villkoren för returer i våra allmänna villkor.
-
Kan jag byta min beställning?Vi kan tyvärr inte erbjuda byten. Istället kan du returnera din beställning och göra en ny.
-
Jag vill reklamera min beställning. Hur gör jag?Det är mycket viktigt för oss att du är helt nöjd med din beställning. Meddela oss inom 14 dagar efter att din beställning levererades om du har fått felaktiga eller skadade varor. Det går smidigast om du meddelar oss via e-post. Vi ser till att hitta en lösning så snabbt som möjligt.
-
Vad är etableringsgarantin?Märker du efter en tid att häcken slokar? Ser den sjuk ut eller dör en eller flera plantor? Kontakta oss direkt om din häck inte ser frisk ut så hjälper vi dig. Oftast beror detta på felaktig skötsel. Med våra tips kommer din häck i regel att återhämta sig snabbt.
Om det inte skulle ske erbjuder vi en så kallad etableringsgaranti. Vi garanterar att plantorna vi säljer tar sig och växer så länge de har planterats på rätt sätt och får rätt skötsel. Du får också anvisningar av oss om hur du planterar dina växter på rätt sätt. Garantin gäller i två månader. I händelse av att plantorna inte tar sig trots rätt skötsel får du rabatt vid köp av nya plantor. Du hittar mer information i våra allmänna villkor.
-
Måste jag plantera växterna direkt efter leveransen?
Plantor med rotklump eller i kruka behöver inte planteras omedelbart efter att du har tagit emot dem. Barrotade plantor är dock betydligt känsligare. De torkar snabbt ut och därför bör du vira in dem i en gammal filt eller plastfolie omedelbart efter leveransen. Då kan du lagra dina barrotade plantor på ett svalt ställe utan direkt solljus och utan vind. Om barrotade plantor utsätts för direkt sol eller vind kan de torka ut på bara 5 minuter. Det är viktigt att rötterna inte torkar eller skadas på annat sätt.
-
Kan ni hjälpa mig att plantera växterna?Vår leveranspartner är förvisso specialiserade på att frakta växter men de är inga trädgårdsmästare. Därför kan vi tyvärr inte erbjuda planteringsservice. Däremot ger vi gärna tips och detaljerade anvisningar som hjälper dig att lyckas med planteringen.
-
Hur kan era priser vara så låga?Vi vet att både kvalitet och pris är avgörande faktorer när man köper växter. Därför är det en viktig del i vårt arbete att kunna erbjuda växter av hög kvalitet till ett bra pris. Har du frågor om våra priser? Kontakta oss för en individuell offert.
-
När kan jag plantera mina växter?
När plantorna bäst bör planteras beror på sorten. Därför informerar vi om när varje levererad planta helst ska planteras. I regel kan krukodlade plantor planteras året runt. Plantor med rotklump kan planteras mellan september och maj och barrotade plantor mellan oktober och april. Oavsett variant gäller att jorden ska vara brukbar och att det inte ska komma frost den närmsta tiden efter plantering, så planteringsperioderna kan variera beroende på växtzon.
-
Hur kan jag kontakta er kundservice?Behöver du hjälp med att göra en beställning eller har du några frågor? Då kan du skriva till oss i chatten eller skicka ett e-postmeddelande. Vi svarar i chatten så snabbt vi kan under kontorstider och på e-post inom 24 timmar. Du kan också nå oss via telefon mellan klockan 08.00 till 17.00. Du hittar våra kontaktuppgifter här.
-
Kan jag hämta beställningen hos er?Det är tyvärr inte möjligt.
-
När och hur levereras min beställning?Under beställningsprocessen kan du välja vilken vecka du vill ta emot leveransen. Leveransen sker på en torsdag eller fredag. Du kan självklart välja en kalendervecka längre fram i tiden. Ange helt enkelt vilken vecka du vill ta emot beställningen.
-
Hur stor är rotklumpen?Gropen som växten ska planteras i bör vara något större än växtens rotklump. I tabellen här nedanför kan du se ungefär hur stor rotklumpen är:
Plantans höjd
Rotklumpens genomsnittliga bredd
Rotklumpens genomsnittliga höjd
60-80 cm
20-25 cm
25-30 cm
80-100 cm
25-30 cm
25-30 cm
100-125 cm
30-35 cm
35-40 cm
120-140 cm
35-40 cm
40-45 cm
140-160 cm
35-40 cm
40-45 cm
160-180 cm
40-45 cm
40-45 cm
180-200 cm
45-50 cm
50-55 cm
200-225 cm
50-55 cm
50-55 cm
225-250 cm
55-60 cm
55-60 cm
250-275 cm
55-60 cm
55-60 cm
300-350 cm
60-65 cm
60-65 cm
350-400 cm
65-70 cm
65-70 cm
-
Hur ofta behöver jag vattna häcken?Det är viktigt att en nyplanterad häck får tillräckligt med vatten. Du hittar mer information här.
-
När ska jag klippa häcken?När och hur ofta en häck ska beskäras beror på växtsorten.
-
Måste jag vara hemma och ta emot leveransen?Nej, om du inte är hemma när leveransen kommer ställer transportören plantorna på en säker plats på tomten.